Keressük az ügyintézés akadálymentes módjait – Íme a módszerek

Beküldve ide: Belföldi hír, Látássérültek | 0

Van, ahol jelnyelvi tolmács, másutt „beszélő” ATM, egykezes online felület segít.

– Súlyos látássérült testvérem hozzánk költözik, szeretnénk neki folyószámlát nyitni. Kötelesek-e a bankok segíteni, vagy elutasíthatják? – érdeklődött V. Csaba Szombathelyről a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szakembereitől. Az alábbiakban Binder Istvántól, az MNB felügyeleti szóvivőjétől, a Blikk jegybankárától ismerhetjük meg a választ, akitől azt is megtudhatjuk, hogy a fogyatékkal élők milyen segítséget vehetnek igénybe a banki szolgáltatások kapcsán. Térkép a honlapon Jogszabályok és az MNB írja elő, hogy a fogyatékkal élő ügyfeleknek – többek közt a látás-, hallás- vagy mozgássérülteknek – is az egyéb fogyasztókhoz viszonyítva egyenlő eséllyel kell hozzáférniük a banki szolgáltatásokhoz. Sőt bizonyos esetekben előnyben kell részesülniük, hiszen gyakorta másokhoz képest sokkal több akadályt kell legyőzniük ahhoz, hogy elérhessék ugyanazokat a pénzügyi szolgáltatásokat. Ennek keretében a hitelintézeteknek – fogyatékossági stratégiájuk részeként – akadálymentesen elérhető honlapjukon térképet kellett közzétenniük az ezen ügyfelek számára elérhető szolgáltatásaikról, sőt bankfiókonként meg kellett határozniuk azt is, hogy azok közül melyik érhető el az adott kirendeltségen. Belső oktatást is kell(ett) tartaniuk a banki ügyintézőknek a fogyatékkal élő ügyfelekkel való kapcsolattartásról. Megkönnyítik az elérést Az MNB elvárása emellett többek közt az, hogy a banki ügyfélszolgálati pontokat minél könnyebben elérhessék a fogyatékkal élő ügyfelek. ► Legyen pl. külön autóparkoló közel a bankfiók bejáratához, a kerekesszékesek is elérhessék a sorszámhúzó automatát, s ezen fogyasztók lehetőleg „egy ablakos” módon intézhessék el – szükség esetén külön kijelölt pénzügyi munkatárs segítségével – banki ügyeiket. ► A hitelintézetek (ezeknek az elvárásoknak megfelelően) ma már beengedik a rosszul látókat kísérő vakvezető kutyákat a bankfiókokba, s számos ügyfélponton a padlón, falon lévő nagy méretű jelzések igazítják el ezeket a fogyasztókat. ► A hallássérült ügyfelek kiszolgálására már akad itthon olyan bank is, amelynél minden megyeszékhelyen és budapesti központi fiókjaiban 2-2 fő jelnyelvi tolmácsolásra kiképzett munkatárs dolgozik. Ahol ilyen nincs, ott a hallásukban akadályozott ügyfeleknek érdemes rákérdezniük arra, hogy van-e lehetőségük a siketek és nagyothallók országos érdekvédelmi szövetsége (SINOSZ) által működtetett jelnyelvi videótolmács- szolgáltatást igénybe venniük a banki ügyintézés megkönnyítésére. ► Ami a hazai bankjegykiadó (ATM) automatákat illeti, döntő többségük már szintén elérhető akadálymentesen, s közülük több mint 100 már szövegfelolvasó programmal is rendelkezik. A gyengénlátó vagy mozgássérült ügyfelek számára jó megoldás lehet a – több banknál már éjjel-nappal is elérhető – telefonos ügyfélszolgálatok igénybevétele is. Netes fejlesztések Örvendetesen gyarapszik az akadálymentes banki honlapokon elérhető internetbanki szolgáltatások aránya is. Egyes hitelintézeteknél a rosszul látók azonnal nagyobb betűméretűre vagy erőteljesebb kiemelésűre tudják beállítani az adott banki weblapot. Más pénzügyi intézménynél már szinte a teljes szolgáltatási paletta – a termékek mellett banki kalkulátorok, fogyasztóvédelmi figyelmeztetések, sőt angol nyelvű tartalmak – is lekérhetők. Létezik emellett olyan banki fejlesztés is, amelyik – mozgássérült fogyasztók számára – kifejezetten az egy kezes használatot könnyíti meg.

Forrás: Blikk

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük


- négy = 5

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..